Sådan fungerer SEO

seo strategi

SEO (search engine optimization) er en metode, hvorpå man kan fremme sin placering på Google. Der er en masse forskellige faktorer, der spiller ind, når man taler om SEO, og i denne artikel kan du blive en smule klogere på noget af det, der kan give dig succes på Google.

Der er en masse krav, som din hjemmeside skal leve op til, hvis den skal findes i toppen af søgemaskinen ved relevante søgninger. Én af de ting, der hjælper dig med at rangere højt, er linkbuilding. Linkbuilding består af indgående, interne og eksterne links, og i næste afsnit kan du læse mere om, hvor vigtigt det er at have relevante eksterne links.

SEO: Skab sammenhæng mellem eksterne links og landing page

Eksterne links er dem, der viser fra en ekstern hjemmeside til din side. Disse kaldes også backlinks, og sammen med de to andre typer kan de være med til at fremme din rangering.

Det er alt sammen meget fint, at du kan komme højere op på ranglisten, og at du kan få flere besøgende gennem eksterne links. Det hjælper dog ikke noget, hvis de personer, der klikker på linket, ikke bliver på din hjemmeside i mere end et par sekunder.

Der er flere ting, som du kan gøre, for at holde på de besøgende. Her er to gode ideer.

  1. Skab sammenhæng mellem links og landing page.


Lad os sige, at du har en webshop, der sælger boligartikler til alle husets rum. Hvert rum har en underside på din webshop.
Du får placeret et eksternt link på en blog, der skriver en masse artikler om indretning af soveværelser. Her er det vigtigt, at dit link fører direkte til din underside, som indeholder indretningsartikler til soveværelset og ikke til din forside.

  1. Hav en flot, overskuelig og mobilvenlig hjemmeside


Hvis man klikker på et link og ankommer til en uoverskuelig hjemmeside, som virker mangelfuld, så vælger mange at klikke væk igen med det samme. Derfor er det essentielt, at du ligger tid og energi i at skabe en let anvendelig og overskuelig hjemmeside.

Google er blevet klogere, og det sætter krav til dine SEO-tekster

En af de emner inden for seo strategi, der har været vigtig i mange år, er det tekstlige. Forfatning af on-page content, linkbuilding artikler, produktbeskrivelser og meget andet er essentielt for din webshops succes.

Hvis en kunde søger på Google, så er søgemaskinen efterhånden blevet så dygtig til at identificere de bedste resultater, at det virkeligt sætter krav til dine tekster.

Derfor kræver det utroligt meget at skabe godt indhold. Først og fremmest handler det om at lave en grundig keywordanalyse, hvor du finder frem til de essentielle keywords samt negative keywords.
Når dette er gjort, så handler det om at få dine keywords inkorporeret i en passende mængde i teksterne. Disse tekster skal være relevante og interessante for besøgende, og hvis du lykkedes med alt dette, så vil Google belønne dig med en høj placering næste gang, en kunde søger på et af dine keywords.